Miten muualla Euroopassa on rajoitettu kasinoiden mainontaa?
Suurimmalle osalle ihmisistä nettikasinoilla pelaaminen on harmitonta hupia. Aivan kaikille rahapelien pelaaminen ei kuitenkaan sovi, sillä se voi pahimmillaan johtaa riippuvuuteen ja jopa mielenterveysongelmiin.
Juuri tästä syystä kasinoiden mainontaa on Suomessa rajoitettu. Ulkomaiset peliyhtiöt eivät saa markkinoida rahapelejä suomalaisille lainkaan. Myös Veikkauksen mainontaa säädellään tiukasti.
Peliriippuvuus ei tietenkään ole vain suomalaisten ongelma, vaan kaikissa muissakin maissa on jouduttu pohtimaan rahapelien markkinoinnin pelisääntöjä.
Tässä artikkelissa perehdymme siihen, miten muissa Euroopan maissa on rajoitettu nettikasinoiden markkinointia.
Rahapeliyhtiöiden mainonta on lisääntynyt
Rahapelien mainonta on viime vuosina lisääntynyt valtavasti etenkin sosiaalisessa mediassa.
Muun muassa nämä markkinointitavat ovat osoittautuneet tehokkaiksi:
- Affiliate-markkinointi etenkin julkisuuden henkilöiden some-tileillä
- Kohdistettu markkinointi kohderyhmille esimerkiksi kasinobonuksien muodossa
- Googlen kohdennettu markkinointi
Sosiaalisessa mediassa tapahtuva mainonta on ongelmallista, koska on mahdotonta estää alaikäisiä näkemästä sitä.
Myös mainonnan sisältö voi olla harhaanjohtavaa tai uhkapelaamiseen yllyttävää. Siksi monet Euroopan maat ovat ryhtyneet toimenpiteisiin rahapelimarkkinoinnin rajoittamiseksi.
Joissakin maissa rahapelien markkinointi on kielletty kokonaan tai osittain
Etenkin maat, joilla on oma pelilisenssi, rajoittavat rahapelien mainontaa hyvin tiukasti. Markkinointi voidaan kieltää joko kokonaan tai osittain, ja sääntöjen rikkominen johtaa pelilisenssin menettämiseen.
Tässä pari esimerkkiä:
- Italia, Hollanti ja Belgia ovat kieltäneet julkisilla paikoilla tapahtuvan rahapelimainonnan
- Italiassa rahapelejä ei saa mainostaa televisiossa, radiossa, lehdissä tai internetissä
- Saksassa rahapelimainonta on sallittua vain iltayhdeksän ja aamukuuden välillä
Julkisilla paikoilla mainostamisen kieltämistä perustellaan sillä, että alaikäisten ei haluta näkevän rahapelien mainoksia.
Samaa tarkoitusta palvelee se, että markkinointi on sallittua vain yöaikaan.
Mainonnan sisältöä voidaan rajoittaa
Muutamat maat ovat pitäneet rahapelimainonnan täyskieltoa liian jyrkkänä ratkaisuna. Rahapeliyhtiöille halutaan antaa mahdollisuus mainostaa palveluitaan, kunhan ne tekevät sen vastuullinen pelaaminen edellä. Silloin mainoksen sanoma ja toteutustapa nousevat ratkaisevaan asemaan.
Esimerkiksi Ranska kiinnittää paljon huomiota rahapelimainonnan sisältöön. Mainoksissa ei saa antaa katteettomia lupauksia eikä maalailla liian ruusuisia kuvia siitä, miten rahan voittaminen vaikuttaisi elämänlaatuun. Uhkapelaamista ei myöskään saa kuvailla vaihtoehdoksi työnteolle.
Pakolliset varoitustekstit mainoksiin
Ranskassa, Hollannissa ja Ruotsissa rahapelimainoksiin tulee liittää varoitusteksti, jossa kerrotaan pelaamiseen liittyvistä riskeistä. Idea lienee peräisin tupakka-askeista, joihin on jo vuosien ajan laitettu vastaavia varoituksia.
Ranskassa varoitustekstin koko on määritelty hyvin tarkkaan. Varoitukselle tulee uhrata 15 prosenttia mainoksen koosta, ja mustan tekstin taustan on oltava huomiota herättävän keltainen.
Ruotsi puolestaan edellyttää K18-merkintää ja ohjeistusta siitä, mistä peliongelmiin saa apua.
Urheilusponsorointi on monissa maissa kiellettyä
Urheilijoiden sponsorointi on ollut rahapeliyhtiöille tuottoisaa, koska urheilutapahtumat saavat aina suuren yleisön. Kasinot saavat paljon näkyvyyttä muun muassa urheilijoiden pelipaidoissa tai vaikkapa pelikentän laidoilla olevista mainoksista.
Varjopuolena on tietysti se, että kuka tahansa voi nähdä kyseiset mainokset. Lapset ja nuoret ovat urheilun suurkuluttajia, ja siksi urheilutapahtumissa ei saisi olla heille sopimatonta mainossisältöä.
Monet maat ovatkin jo kieltäneet rahapelien markkinoinnin urheilutapahtumissa.
Esimerkiksi Italiassa on voimassa täyskielto, ja Iso-Britanniassa harkitaan parhaillaan samaa. Espanjassa rahapeliyhtiöt eivät saa sponsoroida jalkapallon mestaruusliigan tai maan kakkosliigan joukkueita.
Hollannissa rahapeliyhtiöt eivät enää vuonna 2024 saa sponsoroida urheilutapahtumia, ja vuonna 2025 niiltä kielletään myös mainokset urheilijoiden paidoissa.
Estojärjestelmät auttavat hillitsemään rahapelitarjontaa
Internetissä tapahtuvaa mainontaa on vaikea valvoa, sillä kasinoiden tehokkaimmat markkinointikeinot löytyvät niiden omilta sivustoilta. Pelaajat etsivät aktiivisesti tietoa kasinoiden tarjoamista bonuksista ja muista houkuttimista.
Rahapelitarjontaa voidaan hallita monenlaisten estojärjestelmien avulla. Blokkausjärjestelmällä voidaan estää pääsy esimerkiksi lisensoimattomien kasinoiden sivustoille.
Automaatioteknologian avulla tämä onnistuu nykyään jo melko hyvin, ja erityisten laskeutumissivujen avulla ihmisille voidaan myös jakaa tietoa lisensoimattomien kasinoiden riskeistä.
Yhteenveto
Rahapelien markkinointi on lisääntynyt kaikkialla Euroopassa, ja monet maat ovat ryhtyneet rajoittamaan sitä. Jotkut maat ovat kieltäneet rahapelimainonnan kokonaan, toiset taas sallivat sen vain tietyissä tilanteissa.
Joissakin maissa mainoksen sisältö ratkaisee, sallitaanko markkinointi vai ei. Mainos ei saa olla nuorisolle suunnattu, eikä se saa yllyttää ottamaan liian suuria riskejä.
Lisäksi monet maat ovat kieltäneet rahapeliyhtiöiltä urheilusponsoroinnin, ja muutenkin rahapelimainontaa valvotaan ja rajoitetaan entistä tehokkaammin.